Letno poročilo

Nekje v začetku novembra vem, da me bo poklical Peter in vprašal: »Kaj bomo pa letos

slikali?« To je res težko vprašanje. Vsako leto sproži cel proces odločanja, premišljevanja

o bistvu minulega leta, izmenjevanja idej in frustracij zaradi prenatrpanih urnikov in

predvsem tega, da smo si ta projekt sploh nakopali na glavo. Začelo se je pred dvanajstimi

leti. Potrebovali smo družinski portret, da bi se zahvalili zdravnikom in vsem drugim, ki

so nam pomagali v dramatičnem prvem letu življenja najinih otrok. In ker smo Peter,

Boštjan in jaz poklicni pripovedovalci zgodb, vsak na svojem področju, je prvo

fotografiranje trajalo tri dni. Želeli smo posneti zabavno fotografijo, ki bi prikazovala,

kako naporno in lepo je bilo naše prvo leto družinskega življenja z dvema posebnima

otrokoma. Hoteli smo sporočiti, da smo dobro, da se spoprijemamo z izzivi in smo vsem

hvaležni za pomoč. »Luštkan« ali »resen« družinski portret ni prišel v poštev, ker nismo

takšna družina. Mi smo družina, ki je vedno na robu preživetja, ki žonglira z veliko

različnimi vsebinami. In v tem smo precej smešni, ampak vztrajni. Tudi Peter ni takšen

fotograf. Ni se kar tako odločil za gledališko fotografijo.

Prva dva dni priprav na fotografiranje sva s Petrom iskala inspiracijo, slikala prizore v

naši kaotični hiši, prestavljala pohištvo, igrače in pripravljala opremo. Od vseh kotičkov

hiše smo izbrali najbolj nepraktičnega – kuhinjo. Spremeniti kuhinjo v prizorišče

fotografiranja, medtem ko vsake tri ure pripravljaš hrano za malčka, je res nespametno.

Moja mama pravi, da smo že zdavnaj pomešali življenje in gledališče ter da se tako ne

živi. Kako je v življenju potreben red, da človek lahko funkcionira. Ampak meni se zdi,

da je ravno to zanimiva tema: Kaj drži družinski kaos skupaj? Ljubezen? Vztrajnost?

Pogum? Ustvarjalnost? Norost? Moja mama tega ne razume, Peter pa. Tretji dan smo

snemali. Ne predstavljajte si kakšnega profesionalnega snemanja, to je bilo lovljenje

trenutka, v katerem bi bila oba malčka – eden sploh še ni shodil – sploh budna in se ne bi

basala s hrano. Hecali smo se, da bomo imeli pri njunih osemnajstih letih razstavo teh

fotografij. V tistem trenutku je bilo že vsakih osemnajst ur takšen izziv, da je osemnajst let

zvenelo nepredstavljivo, kot daljna prihodnost, v kateri bomo živeli že na Marsu. Od

takrat je minilo dvanajst let. Dvanajst let! Kam so šla? Dvanajst letnih poročil na

razglednici. Ki govorijo o tem, kaj je bil v prejšnjem letu največji izziv rahlo nevrotične

družine, ne preveč drugačne od drugih. Letno poročilo v eni sami sliki. Nekaj, kar vsako

leto pošljemo ljudem, ki so zaznamovali naše življenje, ali pa tistim, ki jim želimo

sporočiti, da jih nismo pozabili. Peter in Barbara, njegova partnerka in soustvarjalka, sta

teh dvanajst let preživela z nami.

V življenju veliko stvari pozabim, to je nekakšen mehanizem, da lahko predstave, ki sem

jih že naredila, pospravim v predal in začnem znova, od začetka. Ta projekt je ena od

redkih stvari v mojem življenju, ki ima kontinuiteto in pušča za sabo sled. Naša poročila

so dobila svoje občinstvo, ki vsako leto čaka na nadaljevanje. Večinoma poročajo, da se

ob fotografijah zabavajo, pa tudi, da so ganjeni in se velikokrat lahko poistovetijo z njimi:

izčrpani, nemočni starši, ki imajo občutek, da so jim vajeti ušle iz rok. Otroka sta zdaj že

večja in ju je lažje prepričati, da pogledata v kamero. Celo razumeta, za kaj gre, in

prispevata svoje ideje. Ampak da Peter ne bi imel prelahkega dela, smo si omislili novega

člana družine – mačko. Zdaj njo prepričuje, naj ne pobegne iz hiše, medtem ko se

fotografiramo na stopnišču.

Peter Uhan je moj prijatelj, soustvarjalec, zaveznik in me spravlja ob pamet. Več ur je

sposoben pripravljati detajle in ponavljati fotografiranje. Ko smo že vsi utrujeni, bi on

posnel še eno serijo. In ko je vsega konec, me pokliče, ali ne bi mogoče zadeve še enkrat

ponovili. Vedno je tako. Tudi kadar fotografira v gledališču, mu ni do tega, da bi samo

dokumentarno poslikal moje predstave. Ne, on hodi na vaje, nas opazuje, debatira o tem,

kaj delamo, moti me in mi nalaga dodatno delo. Še in še fotografira in fotografira in pri

naslednjem projektu je spet tu. Včasih se mi zdi, da je on tisti spomin, ki ga ne hranim.

Spomin na razloge, zakaj smo nekoč počeli, kar smo. Kakšen je bil kontekst in kakšni so

bili časi. O čem smo razmišljali in s čim smo se v življenju ubadali. Peter je predvsem

pripovedovalec. Nikoli ni objektiven. On se preprosto vplete v zgodbo, v njeno bistvo, ter

jo s svojimi sredstvi in po svoje pripoveduje. Ali ni to bistvo? To pronicljivo opazovanje

in veščina pripovedovanja o življenju.

Tukaj smo, dvanajst let pozneje. Da vam povemo zgodbo o norem, lepem, napornem in

nič kaj dosti drugačnem življenju, kot ga imajo druge družine in prav takem ustvarjanju.

Ivana Djilas

 

Peter Uhan (1977) se profesionalno ukvarja s fotografijo, predvsem z gledališko in portretno, občasno s komercialno in arhitekturno. V preteklosti je bil dejaven na področju modne fotografije, sodeluje z različnimi oglaševalskimi agencijami ter glasbenimi založbami. Redno dela z gledališči SNG Drama Ljubljana in SNG Nova Gorica, občasno tudi z drugimi gledališči in neodvisnimi uprizoritvenimi produkcijami. Do danes je dokumentiral približno 400 različnih predstav. V obdobju 2012-2019 je z nemškim umetnikom Ulayem izvedel več performansov. Za svoje delo je prejel več domačih in mednarodnih nagrad ter priznanj.